نامه‌ای به رؤسای دانشگاه‌های آمریکایی در حمایت از غزه مذاکرات آشتی میان حماس و فتح به میزبانی چین برگزار خواهد شد مقاومت عراق درباره حمله به هدفی «حیاتی» در حیفا بیانیه صادر کرد یک هفته قبل از انتخابات زمان تبلیغات داوطلبان دور دوم بلایی که با خوردن ۴ استامینوفن سرتان می‌آید | عوارض نسل قدیم دارو‌های سرماخوردگی‌ گفت‌وگوی تلفنی وزیر امور خارجه پرتغال با امیرعبداللهیان درباره کشتی اسرائیلی توقیف‌شده کره‌شمالی: بدترین وضعیت حقوق بشری در جهان را در آمریکا داریم بلینکن برای گفتگو درباره رفح و اسرای صهیونیست به سرزمین‌های اشغالی سفر می‌کند اوکراین از بیم حمله بلاروس ۲ بیمارستان را تخلیه کرد تشدید اختلافات میان اعضای کابینه جنگ رژیم صهیونیستی شلیک ۲ موشک در سواحل یمن به یک کشتی خسارت وارد کرد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) جزییاتی از حمله پهپادی به یک میدان گازی در سلیمانیه عراق بسته تسلیحاتی ۶ میلیارد دلاری آمریکا در مسیر اوکراین سرنگونی پهپاد گران قیمت و پیشرفته آمریکا در سواحل یمن (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شعله‌ور شدن اعتراضات ضد صهیونیستی در دانشگاه‌های فرانسه و انگلیس حمله مقاومت اسلامی عراق به حیفای سرزمین‌های اشغالی (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) شلیک ۳۰ موشک از جنوب لبنان به شمال جولان اشغالی (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) آمادگی کامل مقاومت برای مقابله با تجاوز اشغالگران به رفح اعتراض دانشجویان حامی فلسطین در شهرهای انگلیس وزیر دفاع: حملات تروریستی نتیجه حمایت کشورهای غربی از تروریست‌ها است
سرخط خبرها

حکمرانیِ انقلابی با کارگزاران عدالت خواه

  • کد خبر: ۸۸۳۰۹
  • ۲۶ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۷
حکمرانیِ انقلابی با کارگزاران عدالت خواه
۲ فعال سیاسی در گفتگو با شهرآرا از راهکار‌های تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در سپهر اجرایی حاکمیت می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ تقویت و تحقق اجرایی گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه حکمرانی از رهگذر، شناخت و شناساندن مفاهیم رکنی و اصولی این گفتمان از قبیل هویت اسلامی، توأمان بودن دین و سیاست، فراجغرافیایی بودن، حق مداری و خدامحوری، ظلم ستیزی، استکبارستیزی، مظلوم یاوری، تکلیف گرایی، معنویت خواهی، استقلال همه جانبه و... امکان پذیر است. این مهم نیز همواره باید مورد توجه همگان به ویژه نخبگان، تصمیم سازان و تصمیم گیران در حوزه‌های سیاست گذاری و برنامه ریزی باشد.

با این حال ایده‌های متفاوتی میان چهره‌های سیاسی درباره مهم‌ترین راهکار‌های عملیاتی کردن هرچه بیشتر گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه حکمرانی وجود دارد. برای بررسی این مهم، سراغ دو تن از چهره‌های سیاسی رفته ایم؛ حسین کنعانی مقدم، فعال سیاسی و دبیرکل حزب سبز ایران و محمدکمال سرویها، رئیس دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی.

توجه همه جانبه به اصل عدالت

کنعانی مقدم در پاسخ به این پرسش خبرنگار «شهرآرا»، که راهکار‌های اجرایی و عملیاتی اجرای گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه حکمرانی چیست، گفت: مادامی که از تحقق گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه حکمرانی سخن می‌گوییم، یعنی ویژگی‌های یک حکمرانی مطلوب را در نظر داریم. یک حکمرانی مطلوب ذیل گفتمان انقلاب اسلامی در شرایط کنونی از پنج منظر قابل بررسی است؛ نخست از دیدگاه قرآنی که خداوند متعال، حکمرانی خوب را چگونه ارزیابی و چه شاخص‌هایی را بیان کرده است.

دوم شیوه ائمه اطهار و به صورت خاص، نوع حکومتی که حضرت علی (ع) داشتند و یکی از مهم‌ترین تجلی‌های آن را می‌توانیم در نامه به مالک اشتر مشاهده کنیم. سومین منظر، قانون اساسی است که وظایف و اختیارات حاکمیت را در ابعاد مختلف به صورت شفاف مشخص کرده است. منظر دیگر، مسائل و پاره‌ای قوانینی است که امروزه در عرصه جهانی مورد توجه است و هیچ حکمرانی نمی‌تواند خود را فارغ از قوانین و حقوق بین الملل در نظر بگیرد.

در نهایت منظر پنجم، قضاوت مردم است؛ ممکن است حکمرانی همه چهار منظر پیشین را داشته باشد، اما مورد تأیید داوری مردم نباشد. تفاوت است میان حکومت و حکمرانی خوب؛ ممکن است در یک کشور، حاکمان خوبی وجود داشته باشند که حکمرانی مطلوب را بلد نباشند یا برعکس، در یک کشور، حاکمان خوبی وجود نداشته باشد، اما حکمرانی خوبی را به عرصه نمایش بگذارند و بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور خود را برطرف کنند.»

این فعال سیاسی درباره چگونگی اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب که نقشه راهی برای تحقق بیشتر گفتمان انقلاب اسلامی است، گفت: من همه مؤلفه‌هایی را که در بیانیه گام دوم انقلاب توسط رهبر معظم انقلاب مورد تأکید قرار گرفته است، در اصل «عدالت» خلاصه می‌کنم. در نتیجه، اگر در عرصه حکمرانی نتوانیم عدالت را در همه ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و دیگر مسائل محقق کنیم، قطعا از مسیر آرمان‌های گفتمان انقلاب اسلامی و اهداف آن خارج شده ایم.

برای تحقق عدالت در عرصه حکمرانی نیز باید ساختار‌های حاکمیتی ما مبتنی بر اصل مهم عدالت، اصلاح و بازسازی شوند. در غیر این صورت هر اصلاح اقتصادی و سیاسی در کشور نتیجه بخش نخواهد بود. وی درباره نقش کارگزاران در تحقق هرچه بهتر گفتمان انقلاب اسلامی در عرصه حکمرانی نیز گفت: کارگزاران در عرصه حاکمیتی باید دارای مؤلفه‌ها و ملاک‌های مورد توجه گفتمان انقلاب اسلامی نظیر تعهد، تخصص، دلسوز، انقلابی، شجاع، دارای تفکر جهادی و تقوا باشند.

لزوم مطالبه گری از کارگزاران

محمدکمال سروی‌ها نیز در پاسخ به این پرسش خبرنگار «شهرآرا»، که راهکار‌های تحقق اجرای بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به مثابه مهم‌ترین سند منبعث از گفتمان انقلاب اسلامی چیست، گفت: به اعتقاد بنده، در قدم نخست باید زمینه‌ای را فراهم کرد که این بیانیه توسط همه کارگزاران حکومتی خوانده و درک شود. متأسفانه زمانی که از برخی مدیران و مسئولان سؤال می‌کنیم، هنوز این بیانیه را نخوانده اند!

نکته دیگر، پرداختن به مطالباتی است که رهبر معظم انقلاب در این بیانیه مورد توجه و تأکید قرار داده اند. در گام بعدی، باید درباره این بیانیه، جلسات نخبگانی برگزار شود و از حوزویان محترم، هیئت‌های علمی دانشگاه‌ها و دیگر چهره‌های متخصص و باتجربه مشغول به کار در ادارات در هر شهر دعوت شود تا نظرات آنان برای هرچه بهتر اجرایی شدن بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه قرار گیرد. از همین نظرخواهی‌ها می‌توان منشوری را تدوین کرد به منظور اجرایی سازی بیانیه گام دوم انقلاب.

این اتفاق متأسفانه در شهر مشهد هنوز نیفتاده است. با این حال، برخی عزیزان در خصوص بیانیه گام دوم، مطالبی را منتشر کرده اند که باید این‌ها را جمع آوری، سپس از مدیران و مسئولان مطالبه گری کرد. وی در ادامه درباره نقش کارگزاران ذی ربط در اجرای بیانیه گام دوم انقلاب نیز گفت: زمانی که افراد را به عنوان کارگزاران در عرصه‌های مختلف حاکمیتی به کار می‌گیریم، وظایفی را به آنان محول می‌کنیم و مطالباتی از آنان داریم.

متأسفانه در جامعه، ما در این مسئله دوم یعنی مطالبه گری از کارگزاران نقص داریم یا این مهم چنان که باید، هنوز نهادینه نشده است. کارگزاران ما در هر سطحی باید درباره مسئولیت خود و آرمان‌های انقلاب پاسخ گو باشند. اگر این مطالبه گری وجود نداشته و قصوری از جانب برخی کارگزاران وجود داشته باشد، دیگر ضعف‌های مدیران و مسئولان شناسایی و اصلاح نخواهد شد؛ لذا من مسئله اهمیت نقش کارگزاران در تحقق اجرایی بیانیه گام دوم انقلاب را در پیوند با مطالبه گری عمومی می‌بینم.

سروی‌ها درباره اهمیت هماهنگی ایجادشده میان قوای کشور در دوره جدید حکمرانی برای اجرای مطلوب بیانیه گام دوم انقلاب نیز گفت: اینکه سه قوه ما درراستای آرمان‌های انقلاب اسلامی کنار یکدیگر قرار گرفته اند و برخلاف دوره گذشته، اقدامات یکدیگر را خنثی نمی‌کنند، حقیقتا امر مبارکی است. دولت سیزدهم به خوبی وارد عمل شده است و به ویژه شخص رئیس جمهور که به اعتقاد بنده می‌تواند پیشران آرمان‌های انقلاب ما باشد، خستگی ناپذیر در میدان است و باید همین روحیه و اعتقاد به همه مدیران و مسئولان در سطوح پایین‌تر تصمیم گیری و اجرا، تسری پیدا کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->